Please reload

Ostatnie posty

Czy implanty stomatologiczne są zdrowe? Implanty cyrkonowe vs implanty tytanowe.

October 1, 2019

1/7
Please reload

Wyróżnione posty

Czy ksylitol chroni zęby przed próchnicą?

December 16, 2017

Ksylitol to słodzik występujący naturalnie w wielu owocach, grzybach, kukurydzy i korze brzozowej. Ze względu na swoje prozdrowotne właściwości robi dużą furorę wśród fanów zdrowego stylu życia. Polecany jest również osobom otyłym i diabetykom jako zdrowy zamiennik białego cukru, gdyż posiada znacznie niższy indeks glikemiczny i 40% mniej kalorii w porównaniu do cukru. Co więcej dla wszystkich ekspertów od mikrobiologii oczywistym jest, iż ksylitol znacząco różni się od pozostałych substancji słodzących swym korzystnym wpływem na florę jamy ustnej i przewodu pokarmowego.

 

 

Główne zalety ksylitolu:

  1. Jest powoli trawiony w organizmie i przekształcany przez wątrobę na glukozę. Metabolizm ten odbywa się z minimalnym udziałem insuliny.

  2. Zawiera 40% mniej kalorii niż zwykły cukier.

  3. Jego słodki smak jest porównywalny z cukrem, dzięki czemu zmniejsza chęć spożywania słodyczy.

  4. Nie fermentuje, więc nie pobudza rozwoju patogennej flory bakteryjnej w przewodzie pokarmowym i nie powoduje wzdęć.

  5. Zmniejsza nagromadzanie się płytki nazębnej.

  6. Spożywany przez matkę zmniejsza przenoszenie bakterii próchnicotwórczych na dziecko i w konsekwencji zmniejsza ryzyko próchnicy u małych dzieci.

  7. Zwiększa produkcję śliny, która wypłukuje resztki pokarmowe i ma właściwości bakteriobójcze.

  8. Zapobiega i łagodzi objawy halitozy (brzydkiego zapachu z ust).

  9. Ogranicza rozwój pleśni i drożdżaków, w tym Candida albicans, który odpowiada za kandydozę (grzybicę) jamy ustnej i układu pokarmowego.

  10. Ułatwia przyswajanie wapnia.

  11. Zapobiega bakteryjnemu zapaleniu płuc u osób chorych na mukowiscydozę, natomiast stosowany w formie aerozolu z powodzeniem sprawdza się podczas leczenia zapalenia ucha środkowego.

  12. Przywraca prawidłowe pH śliny.

 

Aby ksylitol przynosił dla nas zauważalne skutki powinno się go używać w odpowiednio wysokich dawkach. Spożywając go regularnie, co najmniej trzy razy dziennie, minimum 5-6g na dobę z powodzeniem uzyskamy wymierny efekt prozdrowotny. Należy jedmak uważać ze zbyt nadmiernym spożyciem tego słodzika, gdyż w zbyt dużej ilości może on wywoływać biegunkę osmotyczną. Tolerowana ilość różni się w zależności od indywidualnej wrażliwości i masy ciała. Większość dorosłych toleruje 40 g / dobę ksylitolu.

 

P.Z.

Zobacz również:

 

Szkodliwe substancje w pastach do zębów.

 

Naturalna pasta do zębów z węglem aktywnym - PRZEPIS.

 

Przegląd badań naukowych o szkodliwości fluoru.

 

 

Źródło:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3383105/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4232036/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2676064/

http://dentonet.pl/ksylitol-zdrowa-alternatywa-dla-bialego-cukru/

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Podążaj za nami